הצד הנשי של קנאביס רפואי – התמודדות עם אנדומטריוזיס

הצד הנשי של קנאביס רפואי – התמודדות עם אנדומטריוזיס

שיתוף:

קנאביס לטיפול באנדומיטריוזיס

אנדומטריוזיס היא מחלה גניקולוגית שעל-פי הערכות תוקפת בצורה כזו או אחרת אחת מכל עשר נשים בגיל הפוריות. למרות זאת, המודעות וההבנה של הרפואה המודרנית למחלה נמצאים עדיין בחיתוליהן. המחלה מלווה בכאבים ותופעות לוואי נוספות, שקנאביס רפואי התגלה כיעיל עבורם.

הדבר הכי מפתיע באנדומטריוזיס זו העובדה שהמצב הרפואי השכיח הזה כמעט שלא קיים בדיון או במודעות הציבורית, הוא מחוץ לפורומים ולמעגלים הקרובים לחלק מהנשים הסובלות ממנה.

חוסר המודעות למחלה (יחד עם הקושי באבחון) גורר עמו הרבה נשים שסובלות ממופע כזה או אחר של אנדומטריוזיס, ומאחר שאינן מודעות ואינן מאובחנות, הן סובלות מהתסמינים למשך שנים.

מאחר שהמחלה קשורה למחזור ההורמונלי של האישה, התסמינים הקשים מופיעים בעיקר בתקופת המחזור החודשי, והנשים שסובלות ממנה, מניחות שיש להן "מחזור קשה".

רק בשנים האחרונות הרפואה מבינה שמדובר במצב רפואי קונקרטי שקשור בנדידה של תאי רירית מהרחם לאיברים אחרים – לרוב לחצוצרות, השחלות ושלפוחית השתן (במקרים נדירים וקשים המחלה עלולה לנדוד גם לאיברים כמו המוח והריאות). המחלה מתבטאת בכאבים עזים בבטן, בכאבים בזמן קיום יחסי מין, דימום מוגבר מזמן מחזור, עייפות, דיכאון ולעיתים גם פגיעה בפריון וקושי להיכנס להריון. 

טיפול ממתן שאינו פותר את הבעיה

למרבה הצער אין לרפואה היום פתרון טוב ומענה מלא למחלה. הטיפול לרוב יינתן בעת התקף ומתבסס על טיפול הורמונלי שעוצר את הביוץ והמחזור (ואת התפתחות תאי רירית הרחם), אך טיפול הורמונלי מלווה בתופעות לוואי ותקופת הסתגלות, וגם הוא רק ממתן את המחלה ולא תמיד מפיג את כל הסימפטומים. במקביל, קו הטיפול הנוסף הוא טיפול באמצעות משככי כאבים חזקים.

גם לטיפול בתרופות לשיכוך כאב יש תופעות לוואי והיעילות שלהן עלולה להישחק לאורך זמן. במקרים קיצוניים יש גם התערבות כירורגית של ניתוחים לכריתת הנגעים, אך גם פעולה פולשנית כזו לא תמיד תמגר את המחלה והסיכונים והמחירים הכרוכים בהליך כירורגי ידועים. הבשורות הטובות מגיעות דווקא מהניסיון המצטבר בטיפול בקנאביס להקלה על תסמיני האנדומטריוזיס. 

קשר אפשרי בין האנדומטריוזיס לבין המערכת האנדוקנבינואידית

העובדה שהמחלה מלווה בכאבים עזים היא המניע העיקרי לכך שאנדומטריוזיס הפכה להתוויה מוכרת בטיפול בקנאביס רפואי. על-פי עדויות של מטופלות רבות השימוש בקנאביס מסייע להן הרבה מעבר לסוגיית הקלת הכאב וחלקן אפילו מעיד שבעקבות הטיפול בקנאביס רפואי הן מצליחות להימנע מהטיפול ההורמונלי.

מאחר שחלק מהמומחים קושרים בין הופעת המחלה לשיבוש במערכת האנדוקנבינואידית (הקנבינואידים שהגוף שלנו מייצר ומפריש בעצמו), יש גם חוקרים שסבורים שיתכן וטיפול בקנאביס רפואי אצל חולות אנדומטריוזיס עשוי לפצות על התפקוד הלקוי של המערכת האנדוקנבינואידית שמאפשר לנגעי המחלה להתפתח.

כבר ב-2010 מחקר שבחן רקמות נגועות באנדומטריוזיס מצא בהן קולטנים שנקשרים ל-CBC ו-THC וכנראה שקשירה של החומרים האלה לקולטנים (בעיקר ה-CBD) גם ממתנים את הפגיעה הדלקתית של הנגעים.

יותר אפקטיבי בשאיפה

במחקר ארוך טווח שנערך בקנדה בין השנים 2017 ל-2020 ובמהלכו נבחנו התיקים הרפואיים ותושאלו 252 חולות אנדומטריוזיס שמטופלות בקנאביס רפואי, ציינו מרבית המטופלות שהקנאביס הרפואי מסייע להם בשורה של תסמינים.

באופן לא מפתיע 57.3% מהמטופלות שהשתתפו במחקר ציינו את הכאב כתסמין המרכזי ביותר בגינו הן צורכות קנאביס רפואי, אך בנוסף, צוינו עוד תסמינים רבים.

כך למשל, כ-15% מהמטופלות ציינו שקשיים במערכת העיכול הם הסימפטום שהכי מציק להן ומהמחקר עולה שזה גם הסימפטום בו ההשפעה של הקנאביס הרפואי הייתה הכי דרמטית ומובהקת. פרט מעניין נוסף שעלה במחקר הוא שעבור חולות אנדומטריוזיס הדרך האפקטיבית ביותר לצרוך את החומר היא בשאיפה באמצעות מכשיר אידוי (ווייפורייזר).

זני ומוצרי בטר שמתאימים לחולות אנדומטריוזיס

בעשור האחרון יצא לנו בחברת בטר, לקבל משוב מעשרות נשים שסובלות מאנדומטריוזיס ומטופלות בקנאביס רפואי. מהניסיון שהצטבר בחברה עולה שהזנים שנותנים מענה טוב לצרכים של חולות אנדומטריוזיס הם SUPPORT PK שמתאים לטיפול לילה ולהתמודדות עם הכאבים החריפים שמלווים את המחלה, וזן IMPACT LK לרוב ייתן מענה טוב לכאבים ולתחושה הרעה בלי לגרום לעייפות יתר ופגיעה בתפקוד, ולכן מתאים לטיפול יום.

בנוסף, ההמלצה שלנו לחולות אנדומטריוזיס היא לשלב גם טיפול בשמן CBD IMMUNE CB T1/C20 או CURE EP T1/C20. למרות שהתמהיל הזה עובד עבור הרבה מאוד חולות אנדומטריוזיס, לכל מטופלת בקנאביס רפואי יש משתנים ספציפיים ולא מן הנמנע שחלק מחולות האנדומטריוזיס  שמטופלות באמצעות קנאביס רפואי ימצאו זנים ומוצרים שבאופן אישי מתאימים להן טוב יותר. 

קראו עוד:

מקורות

  1. Cannabis reportedly helps ease some endometriosis-associated symptoms | London Free Press (lfpress.com)
  2. קנאביס רפואי לטיפול באנדומטריוזיס (ynet.co.il)
Better-logo

חברת בטר היא מחברות גידול הקנאביס הרפואי הוותיקות והמוכרות בישראל, המספקת ללקוחותיה חווית קנאביס רפואי הטבעית והטהורה ביותר.

הצטרפו לקהילת בטר וקבלו ראשונים את כל המידע והעדכונים

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך