האם קנאביס רפואי מסייע בהתמודדות עם כימותרפיה? הנתונים והמחקרים

האם קנאביס רפואי מסייע בהתמודדות עם כימותרפיה? הנתונים והמחקרים

שיתוף:

בין קנאביס רפואי לבין כימותרפיה

טיפול כימותרפי על רקע מחלה אונקולוגית מהווה אחד הדרכים הנפוצים והמהירים לקבלת קנאביס רפואי ויש לכך על מה להתבסס. מחקרים מצביעים על כך שקנאביס רפואי יכול לסייע לחולים שעוברים כימותרפיה בכמה מישורים: הקלת כאבים נוירו-פתיים שנלווים לטיפול; הגברת התיאבון והתגברות על בחילות; קשיים בשינה וכמובן, סיוע בהתמודדות הנפשית עם הטיפול והמחלה.

למעלה מ-2,000 חולי סרטן בישראל מחזיקים ברישיון לשימוש בקנאביס רפואי. חלק משמעותי מהם קיבלו את הרישיון והחלו לצרוך קנאביס כדרך להתמודדות עם תופעות הלוואי של הטיפול הכימותרפי או טיפולים תרופתיים אחרים ולא בהכרח עם הסימפטומים של הסרטן עצמו. בשונה ממצבים רפואיים אחרים, בהם לא תמיד יש אישוש מחקרי, בנושא זה כבר קיימים שורה של מחקרים שמצביעים בבירור על התועלת של קנאביס רפואי להקלת תסמיני הכימותרפיה.

קנאביס רפואי וכימותרפיה – נתונים מעודדים ממרכז הסרטן של מינסוטה

מאז שנת 2015 מדינת מינסוטה שבארה"ב מאפשרת שימוש בקנאביס רפואי. מהלך זה תרם להפיכת מרכז הסרטן של מינסוטה לאחד ממוקדי המחקר המובילים בחקר השפעת הקנאביס הרפואי על מטופלים אונקולוגיים.  במרכז הרפואי החלו בתוכנית במסגרתה מאפשרים למטופלים שעוברים כימותרפיה לקבל קנאביס רפואי כחלק מהטיפול התומך. במהלך הטיפול, עוקבים מומחי המרכז אחרי החולים האלה, והנתונים מהמידע הקליני שהצטבר עד כה מסמנים מגמה מעודדת ביותר.

למשל, במחקר קליני שנערך במרכז ביותר מ-1,000 חולים אונקולוגיים, והתפרסם במהלך 2019, דווח כי אצל רבים מהם נרשם שיפור משמעותי בשורה של מדדים. מטופלים דיווחו על הקלה בסימפטומים הבאים: חוסר תיאבון, בחילות והקאות, כאב, חרדה, חולשה וקשיי שינה.

בנוסף, כמעט חצי מהמטופלים שנבחנו דיווחו על ירידה של יותר מ-30% מאירועי ההקאה תוך תקופה של 4 חודשים מתחילת הטיפול. מכיוון שבחילות והקאות נחשבות כתופעות לוואי קשות ושכיחות של כימותרפיה, אלו בהחלט חדשות טובות.

פתרון לכאבים נוירו-פתיים

תופעת לוואי נפוצה נוספת ממנה סובלים חולי סרטן רבים כתוצאה מהטיפולים הכימותרפיים הם כאבים המוכרים בשם 'כאבים נוירו-פתיים'. בשונה מהכאבים שגורמת מחלת הסרטן עצמה, הכאבים הנוירו-פתיים הם תולדה של פגיעה של הכימותרפיה במערכת העצבים של המטופל.

הכאבים האלה נושאים אופי כרוני ועשויים להיות עזים במיוחד, ולרוב משככי כאבים סטנדרטיים לא משפעים עליהם. בגישה השמרנית ברפואה הדרך להתמודד עם כאבים נוירו-פתיים היא באמצעות תרופות אופיאטיות שבעצמן מייצרות תופעות לוואי לא פשוטות.

גם במקרה הזה יש איתות חיובי מצד הקנאביס הרפואי. סקירה שבחנה 5 מחקרים קליניים שונים, שנערכו בין השנים 1975 ל-2014 בחולי סרטן, הצביעה על כך שהן CBD והן THC מסייעים להקלת כאבים נוירו-פתיים, כך שקנאביס רפואי יכול יכול להיות כלי יעיל להתמודדות עם כאבים אלו.

להעמיק את הידע בקרב הצוותים הרפואיים

לסיום נציין מחקר מעניין נוסף שבוצע במרכז הסרטן של מינסוטה והתמקד דווקא בצוותים הרפואיים. המחקר נעשה במתכונת סקר בקרב צוותים רפואיים אונקולוגיים (רופאים וכוח עזר) במדינת מינסוטה. הסקר, שכלל 14 שאלות, ביקש לבחון כיצד מורגשת ההשפעה של הקנאביס הרפואי מנקודת המבט של הצוות המטפל.

בסך הכול השתתפו בסקר 529 אנשי צוותים רפואיים. כאשר 65% מהם רואים בקנאביס רפואי כלי יעיל עבור מטופלים אונקולוגיים. הסיבה העיקרית שסיפקו אנשי רפואה שהסתייגו מהשימוש בקנאביס רפואי אצל מטופלים אונקולוגיים הייתה מחסור בידע, הן בפן המחקרי והן באופן שמשתמשים בקנאביס כתרופה (שמאוד שונה מהגישה של הפרמקולוגיה הקלאסית). המסקנה המתבקשת היא שחשוב להמשיך ולהעמיק את החינוך וההדרכה בנושא קנאביס רפואי בקרב צוותים רפואיים.

Better-logo

חברת בטר היא מחברות גידול הקנאביס הרפואי הוותיקות והמוכרות בישראל, המספקת ללקוחותיה חווית קנאביס רפואי הטבעית והטהורה ביותר.

הצטרפו לקהילת בטר וקבלו ראשונים את כל המידע והעדכונים

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך