טיפול קנאביס רפואי כמשפר איכות החיים בקרב חולים פליאטיביים

טיפול קנאביס רפואי כמשפר איכות החיים בקרב חולים פליאטיביים

שיתוף:

קנאביס רפואי עבור חולים פליאטיביים

הרפואה המודרנית מגדירה 'מצב רפואי פליאטיבי', כשלב סופני בבריאות המטופל שבו האמצעיים הרפואיים המקובלים (טיפול תרופתי או הליך כירורגי) כבר לא משפיעים, ולכן הפוקוס הרפואי מופנה לשיפור איכות חייו של המטופל והקלה על תסמינים כמו כאב, חוסר תיאבון, קושי בשינה, בחילות וחרדה.

כשמדובר בתסמינים אלה, הקנאביס הרפואי מתגלה ככלי טיפולי אפקטיבי שבהדרגה הופך לחלק מהארסנל של הטיפול הפליאטיבי.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אתכם:

בשנים האחרונות עלתה המודעות לחשיבות הטיפול בחולה המגיע לדרכו האחרונה, השלב שבו הטיפול התרופתי אינו מועיל וקיימת נכונות לאפשר לחולה לבלות את שארית ימיו בסביבה נוחה, מוקף בקרובים ובאנשי מקצוע, במינימום סבל וכאב.

שלב זה מוגדר כשלב הפליאטיבי והמערכות הבריאותיות היום, בארץ ובעולם, משקיעות מאמצים רבים בפיתוח הידע והיכולות בתחום. הדבר ניכר במחלקות הוספיס ייעודיות במוסדות סיעודיים ובתי חולים, ביכולת לשחרר מטופלים לביתם – סביבת מגוריהם הטבעית, ובעלייה בנוכחותם של אנשי מקצוע כמו פסיכולוגים ועובדים סוציאליים הממוקדים בליווי החולה ובני משפחתו בדרכו האחרונה.

לצד המאמץ ביצירת סביבת חיים נוחה ונעימה, מושם דגש רב גם על צמצום ככל שניתן של הסבל והכאב הנלווה למחלה הסופנית.

גם למשככי הכאבים יש תופעות לוואי לא קלות

במקרים רבים חולים יוגדרו פליאטיביים, במהלך מאבק במחלות אונקולוגיות גרורתיות, מחלות זיהומיות של הכבד ו-HIV במצב סופני, מחלות לב שכבר אין להם פתרון כירורגי, מחלות ניוון שרירים כמו ALS במצב מתקדם ועוד.

מצבים רפואיים אלה מאוד שונים זה מזה, אך מרגע שהמטרה של הרפואה היא כבר לא להיאבק במהלך המחלה אלא להתמקד רק בתסמינים שמשפיעים על הרגשת החולה, מגלים שיש שורה ארוכה של תסמינים שמשותפים להרבה מאוד מצבים רפואיים קשים, בהם למשל: כאבים, בחילות והקאות, מחסור בתיאבון וקושי בבליעה ועיכול, קושי בנשימה, קושי להירדם ועוד.

חולים פליאטיביים רבים מקבלים משככי כאבים חזקים ממשפחת האופיאטים, שלצד היותם אפקטיביים, הם מגיעים עם שלל תופעות לוואי. אחת הבולטות שבהן היא אובדן המחשבה הבהירה והערנות. מדובר, כך נראה, במלכוד.

אם נבחן את רשימת התופעות הללו נראה כי כמעט כולן נמצאות ברשימת ההתוויות המוכרות לקבלת קנאביס רפואי, וחלקן אף קיבל אישוש מחקרי חיובי בסדרה ארוכה של ניסויים קליניים.

לכן, אין פלא שבעשור האחרון יותר ויותר רופאים שעוסקים ברפואה פליאטיבית משלבים קנאביס רפואי כחלק מהארסנל הטיפולי שלהם.

יכול לסייע לחולים במצב סופני

תמיכה בהתמודדות עם הקושי הפסיכולוגי

לקנאביס הרפואי יתרון משמעותי נוסף עבור החולה הפליאטיבי – עזרה בהתמודדות הפסיכולוגית עם מצבו הסופני. הדבר לא זר לממסד הרפואי המכיר ביכולות אלה ומאשר עבור החולים הפליאטיביים את השימוש הרפואי בצמח הקנאביס לצרכים של הקלה נפשית.

יתרה מכך, כשזה מגיע להפגת החרדות וההתמודדות עם הפחד, נמצא כי התכונות הפסיכו-אקטיביות הקיימות בצמח הקנאביס יעילות במיוחד. זה לא סוד שהרבה מאוד מטופלים בקנאביס רפואי מספרים כיצד הוא שיפר את מצב רוחם ועזר להם להתמודד עם מצבי חרדה ואפילו דיכאון, גם אם זו לא הסיבה שבגינה הם קיבלו את הרישיון.

קנאביס רפואי גם בהוספיס

הדוגמה הכי מובהקת למודל הרפואה הפליאטיבית הן מחלקות ההוספיס בבתי החולים, שמספקות לחולים טיפול תומך בלבד. בשנים האחרונות יותר ויותר חולים במחלקות אלו בוחרים להתנסות בטיפול בקנאביס רפואי.

כיום, התמונה המחקרית לא חד-משמעית, בעיקר משום שהרבה יותר קשה לבצע מחקרים קליניים בחולים פליאטיביים ומראש המחקר מתבסס על עדות המטופלים ולא על מדדים פיזיים. למרות זאת, מחקר שבוצע באוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה ופורסם ב-2019, מצביע על כך שחולי סרטן בטיפול פליאטיבי שטופלו באמצעות CBD – חוו שיפור בהרגשתם.

זה המקום לציין שמעבר לתמונה שמספקים המחקרים, אנחנו בחברת בטר מקבלים משוב שוטף מהשטח, והאינדיקציות הן שטיפול בקנאביס רפואי בהחלט עשוי לשפר את איכות חייהם.

המסקנה היא שאם חלילה קרובים לנו מגיעים לשלב הפליאטיבי והמטרה היא ליצור עבורם סביבה נעימה והקלה על תסמיני המחלה, כדאי לשקול שימוש בקנאביס רפואי שהוכח כבעל תועלת כפולה – פיזית ונפשית.

זני ומוצרי בטר המתאימים לטיפול פליאטיבי

לחברת בטר מספר זנים שהניסיון הקליני שהצטבר אודותיהם מצביע על כך שהם עשויים להיות אפקטיביים עבור חולים פליאטיביים.

מאחר שחלק משמעותי מהחולים הפליאטיביים סובלים מכאבים וקשיים בשינה, נמליץ להם על זן האינדיקה SUPPORT PK ומיצוי השמן שלו SUPPORT PK OIL.

בנוסף, לשיפור מצב הרוח וטיפול יום שאינו מטשטש, חולים פליאטיביים עשויים למצוא ערך במוצרי הזן IMPACT LK. את התמונה אפשר להשלים עם שילוב של זני ה-CBD, ובמקרה של בטר, זן ה- CURE EP (בתפרחת או שמן) שתורם לחיזוק הגוף ולהרגעת הנפש.

Better-logo

חברת בטר היא מחברות גידול הקנאביס הרפואי הוותיקות והמוכרות בישראל, המספקת ללקוחותיה חווית קנאביס רפואי הטבעית והטהורה ביותר.

הצטרפו לקהילת בטר וקבלו ראשונים את כל המידע והעדכונים

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך