קנאביס רפואי לטיפול בפרקינסון: מה כדאי לדעת?

קנאביס רפואי לטיפול בפרקינסון: מה כדאי לדעת?

שיתוף:

קנאביס רפואי ופרקינסון

מחלת הפרקינסון היא מחלה נוירולוגית חשוכת מרפא. אך למרות שגם הקנאביס הרפואי אינו יכול למגר את המחלה (אף על פי שקיימות אינדיקציות מחקריות המצביעות על נוכחות של קולטנים קנבידואידים באזורים במוח בהם מתפתחת המחלה), הוא נמצא מקל על התמודדות עם תסמיני המחלה ומשפר את איכות החיים של מי שסובל ממנה.

מחלת הפרקינסון הנה מחלה נוירולוגית נפוצה שבדרך כלל מתפרצת אצל בני הגיל השלישי. למרות שהרפואה המודרנית כבר יודעת שהמחלה נגרמת על ידי הצטברות של חלבונים פגומים באזור המוח שאחראי על דיוק ותנועה, מדובר במחלת חשוכת מרפא שהרפואה הקונבנציונלית יודעת רק לתת מענה חלקי לביטוי הסימפטומטי ולעכב את התפתחותה.

יותר ממאה שנות מחקר רפואי

סימן ההיכר של הפרקינסון הוא הרעידות שמהן סובלים הלוקים בה. המחלה אופיינה והוגדרה סופית ב-1817, על ידי הרופא ג'יימס פרקינסון (ומכאן שמה) וכבר לקראת סוף המאה ה-19 היה מי שחשב שהקנאביס עשוי להועיל לסובלים ממנה.

התיעוד הראשון של רופא מערבי, שערך מחקר על השפעת קנאביס בחולי פרקינסון, מגיע מסוף המאה ה-19. הנוירולוג ויליאם גווארס ניסה תמצית של המפ הודי (צמח ממשפחת הקנאביס) על חולי פרקינסון ולדבריו רמת הרעידות ירדה. אך למרות אנקדוטה היסטורית זו, השימוש הרחב בצמח והמחקר עליו בחולי פרקינסון הוא ברובו תולדה של העשורים האחרונים.

כמו דברים רבים הקשורים למחלת הפרקינסון, גם המידע על השפעת הקנאביס לסובלים מהמחלה הוא חלקי. בשנים האחרונות אמנם התבצעה פריצת דרך מחקרית לאחר שהתגלה כי האזורים במוח שנפגעים במחלה עשירים מאוד בקולטנים קנבידואידים מסוג CB1.

ולכן, למרות העובדה שרמת הקולטנים יורדת מאוד אצל אנשים חולים מצביעה, לכאורה, כי למערכת האנדו-קנבידואידית יש תפקיד במחלה, אין אף מחקר מובהק שמאשש (או שולל) את ההנחה שטיפול בקנאביס עשוי לעכב את התפתחות המחלה.

עשוי להפחית את הרעידות

גם אם בטווח הנראה לעין הקנאביס לא ימגר את מחלת הפרקינסון, עבור הרבה מאוד חולים מדובר בטיפול תומך חשוב ומרכזי. אין זה מקרה שמחלת הפרקינסון היא אחד המצבים הרפואיים המאפשרים קבלת רישיון לקנאביס רפואי, לאחר שנמצא יעיל בהפחתת כאבים וחולים רבים מדווחים שהוא גם מסייע להם בבעיות שרירים האופייניות למחלה.

בשורה נוספת בטיפול בקנאביס רפואי קשורה להתמודדות עם אחד התסמינים הכי מזוהים עם מחלת הפרקינסון – הרעידות. בסדרה של מחקרים קליניים שנערכו בשנים האחרונות, ובכלל זה מחקר שנערך ב-2014 בבית החולים בילינסון, עולה ששימוש בקנביס רפואי עשוי להפחית את עוצמת הרעידות.

במסגרת המחקר שבוצע בבית החולים בילינסון על 28 חולי פרקינסון שצרכו קנביס רפואי בעל ריכוז גבוה של THC , דיווחו 22 מהנבדקים על שיפור בפעולות המוטוריות ובכלל זה ירידה בעוצמת הרעידות.

לא לשכוח את מצב הרוח

לצד שיפור בפעולות המוטוריות, חלק ניכר מחולי הפרקינסון שמטופלים בקנביס רפואי מציינים את ההשפעה הטובה על מצב רוחם כפקטור מרכזי וחיובי. לנתון זה משקל רב ביכולת להביא יותר סובלים מפרקינסון הנמנים על בני הגיל השלישי (שרבים מהם נרתעים משימוש בקנאביס) להתנסות בטיפול וליהנות מההקלות שהצמח מאפשר לסובלים מהמחלה.

Better-logo

חברת בטר היא מחברות גידול הקנאביס הרפואי הוותיקות והמוכרות בישראל, המספקת ללקוחותיה חווית קנאביס רפואי הטבעית והטהורה ביותר.

הצטרפו לקהילת בטר וקבלו ראשונים את כל המידע והעדכונים

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך