תופעות לוואי לשימוש ב-THC – כדאי לדעת

תופעות לוואי לשימוש ב-THC – כדאי לדעת

שיתוף:

תופעות לוואי THC

קנאביס רפואי טומן בחובו יתרונות רבים המגדילים את היקפי הפופולאריות שלו, אך בדומה לכל תרופה אחרת, גם מלווה בתופעות לוואי שעלולות להקשות על השימוש. הבשורות הטובות הן שבדרך כלל לא מדובר בתופעות לוואי מסוכנות ושבמרבית המקרים בהתנהלות נכונה או בשינוי זן או מינון ניתן להתגבר עליהן.

תופעת הלוואי של האחד היא התרופה של השני

לפני שנסקור את תופעות הלוואי שמזוהות עם צריכה של THC, צריך לציין פרט חשוב ולהגיד שפעמים רבות תסמין הנתפס כשלילי עבור מטופל אחד, הוא הסיבה המרכזית לשימוש עבור האחר. דוגמה בולטת לכך היא היכולת של ה-THC להוריד את רמות הסוכר בדם.

עבור חולי סוכרת מדובר בהבטחה חשובה, וכבר יש חולי סוכרת שבעזרת צריכה של קנאביס רפואי מצליחים לווסת את רמת הסוכר בדם בצורה כה יעילה, עד שבתיאום עם הרופאים המטפלים הפסיקו ליטול כדורים.

מנגד, אותה תכונה שעוזרת לחולי סוכרת עלולה לגרום למטופלים אחרים שצורכים THC במינון גבוה ל'נפילת סוכר' שמתבטאת בחולשה. במקרים כאלה בדרך כלל כוס משקה מתוק או קוביית שוקולד יעזרו.

אם התופעה חוזרת ומתמשכת מומלץ להיוועץ ברופא או רוקח שעברו הכשרה בקנאביס רפואי, לעיתים שינוי מינון, או מעבר לזן עם אחוזי THC יותר נמוכים פותר את הבעיה – ההערה זו גורפת ונכונה לכל תופעות הלוואי שנזכיר במאמר.

חרדות ופרנויות

כמו במקרה של הורדת הסוכר אנשים רבים נעזרים בקנאביס ובמרכיב ה-THC שבו כדי להירגע ולהתמודד עם חרדות. נכון שזו לא התוויה רפואית מוכרת, אך רבים מהמטופלים מציינים שהקנאביס הרפואי מסייע להם להתמודד עם חרדות, דיכאון ומצב רוח רע.

מנגד, עבור חלק מהמטופלים ההשפעה הפסיכואקטיבית של ה-THC נחווית באופן לא נעים ומאיים ובמקרים קיצוניים עלול לגרור תסמינים של פרנויה.

במקרים אלו מומלץ לעצור את הטיפול ולהיוועץ ברופא. לעיתים החלפת זן תפתור את הבעיה. כאן נציין שכמענה למטופלים שלא מגיבים טוב להשפעה הפסיכואקטיבית של ה-THC פותחו לאחרונה זנים ללא THC בכלל בהם המרכיב המרכזי הוא ה-CBD שמגיע יחד עם קנבינואידים נוספים שתורמים לאפקט הפמליה.

עייפות וחוסר ריכוז

צריכת קנאביס עם THC בשיעור גבוה פוגעת בערנות ועלולה לפגוע בריכוז ובביצוע מטלות אצל אדם עובד. גם פה התכונה הזו היא כשלעצמה סיבה שהרבה מטופלים נעזרים מלכתחילה בקנאביס רפואי. אנשים רבים שסובלים מכאבים ומצבים כרוניים אחרים מתקשים להירדם ומתלוננים על איכות השינה מעידים כי עבורם העייפות שהקנאביס מביא עמו היא ברכה.

לעומתם, יש כאלה שעבורם מדובר במטרד ובעיה. כאן המקום לציין שיש הבדל בין זני הסאטיבה לזני האינדיקה. ה-THC הוא אמנם אותו THC אך אפקט הפמליה שלהם מאוד שונה. בסטיבה אפקט הפמליה ממריץ ומעורר ואילו באינדיקה אפקט הפמליה מרגיע ומרדים. לכן, לפעמים הימנעות מזני אינדיקה פותרת בעיה זו.

עודף תיאבון

עודף תאבון זו דוגמה ל'תופעת לוואי' של THC שעבור מטופלים רבים נחשבת מבורכת ואפילו גורם מרכזי בהתוויה הרפואית לטיפול. מבחינת מי שעובר הקרנות, טיפולים כימותרפיים שגורמים לבחילות וחוסר תיאבון, קנאביס היא תרופה חיונית שקשה למצוא יעילה ממנה.

מנגד במקרה של מטופל שסובל מעודף משקל ונדרש להקפיד על דיאטה דלה בפחמימות. התקפת "מאנצ'יז" היא בפירוש תופעת לוואי מזיקה. אחד הדברים שעשוי לסייע במקרים כאלה זו שתייה מרובה של מים. תופעת לוואי נוספת שלTHC  במינון גבוה היא יובש בפה ואדמומיות בעיניים. גם פה שתייה מרובה של מים תקל על היובש וההרגשה הלא נעימה.

הקאות, בחילות וכאבי בטן

תופעת לוואי נוספת שמיוחסת לצריכת THC  בשיעור גבוה נחשפה רק בשנים האחרונות. בעקבות הלגליזציה המתגלגלת בארצות הברית וההצפה בזנים עתירי THC, יש עלייה בדיווחים של צרכני קנאביס שמגיעים לחדרי מיון בעקבות הקאות, בחילות וכאבי בטן.

מדובר בתופעה שכרגע לא מוסברת דיה, אך בגלל היעדר ממצאים קליניים מלבד המכנה המשותף היחיד – צריכה משמעותית של קנאביס ניתן לתופעה הזו השם: Cannabinoid hyperemesis syndrome (תסמונת הקאת יתר על רקע שימוש בקנאביס).

באופן מפתיע ואולי קצת משונה נמצא כי אחד הכלים הכי יעילים להתמודד עם התופעה היא מקלחת חמה.  

לסיכום, אחוז THC גבוה בזן הנצרך יכול להוות פתרון, אך גם לתופעות שניתן להתמודד עמן. אבל לפני שרצים לצרוך זנים אלה, כדאי להבין שוב מה מוביל אותנו לקנאביס הרפואי מלכתחילה ובהתאם לכך להתאים את הזן המתאים לנו ביותר.

Better-logo

חברת בטר היא מחברות גידול הקנאביס הרפואי הוותיקות והמוכרות בישראל, המספקת ללקוחותיה חווית קנאביס רפואי הטבעית והטהורה ביותר.

הצטרפו לקהילת בטר וקבלו ראשונים את כל המידע והעדכונים

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך