"הדרכה היא המפתח לטיפול אחראי ואפקטיבי בקנאביס רפואי"

"הדרכה היא המפתח לטיפול אחראי ואפקטיבי בקנאביס רפואי"

שיתוף:

קנאביס רפואי - איך להשתמש

בשונה מתרופות אחרות, התאמת מינון, זן ואופן נטילה של קנאביס רפואי הוא תהליך יחסית מורכב של ניסוי וטעיה שדורש הכוונה והדרכה שמערכת הבריאות המסורתית לא תמיד ערוכה לספק.

האסדרה החדשה מגבילה את הקשר של חברות הקנאביס הרפואי עם המטופלים וקובעת שרק אנשי מקצוע מתחום הרפואה ידריכו מטופלים בשימוש בקנאביס רפואי, בפועל נוצר ואקום בתחום ההדרכה.

לשם כך גייסה חברת בטר את איה מריאן ואקד, אחות אונקולוגית שמתמחה בקנאביס רפואי, כמנהלת בריאות הציבור של החברה, שתספק מענה למטופלים הזקוקים להדרכה וסיוע.

היעדר הדרכה על שימוש בקנאביס – גורם לרתיעה מהטיפול

עמי א. בן 80 מירושלים נחבל ברגלו ונאלץ לעבור ניתוח אורתופדי מורכב. ההחלמה מהניתוח הייתה ארוכה ומלווה בכאבים עזים, ובשלב מסוים הרופאים רשמו ליוסי טיפות של קנאביס רפואי להקלה על הכאב.

עמי נטל שלוש טיפות כמו שהורה לו הרוקח, אך אחרי חצי שעה, כשלא חש כל השפעה של התרופה ושום הקלה בכאב הוא החליט ליטול שלוש טיפות נוספות. את מה שקרה בהמשך עמי לא ישכח. הוא מגדיר את מה שעבר כ"טריפ רע".

אמנם אחרי כמה שעות המצב חזר לקדמותו (ואפילו נרשם שיפור בגזרת הכאב), אך אחרי החוויה הזו עמי לא מעוניין לשמוע יותר על קנאביס רפואי. מדובר בפספוס, כי אם עמי היה עובר הדרכה ראויה על שימוש בקנאביס רפואי הוא לא היה נקלע לסיטואציה הלא נעימה וקרוב לוודאי שהיה מפיק תועלת טיפולית מהקנאביס הרפואי.

ליווי רפואי מקצועי

"הדרכה היא מפתח לטיפול אחראי ואפקטיבי בקנאביס רפואי", אומרת איה מריאן ואקד מנהלת תחום בריאות הציבור בחברת בטר. למרבה הצער, המקרה של עמי אינו נדיר או יוצא דופן, והרבה מאוד מטופלים לא מצליחים למצוא את האיזון והמינון הנכון בשימוש בקנאביס רפואי. לפעמים, כמו שקרה לעמי, הם גם עוברים מפגש ראשוני שלילי שמרתיע אותם מהמשך התנסות וטיפול.

כאמור, הרפורמה והאסדרה החדשה של ענף הקנאביס שנכנסה לתוקף לפני שנתיים הקשיחה את הרגולציה על חברות הקנאביס שעד אז היו מעורבות בהדרכת מטופלים. אמנם הוכשרו רוקחים לעבודה מול מטופלים בקנאביס רפואי, אך עדיין יש יותר מידי מקרים שבהם מטופלים מתחילים טיפול ללא הדרכה נכונה ובהמשך מתעוררים קשיים.

כפתרון לבעיה זו, חלק מחברות הקנאביס מגייסות אנשים מתחום הרפואה שיוכלו לענות על צורך זה. זו הסיבה שהביאה את איה מריאן ואקד להצטרף לצוות החברה.

"בטר היא בעלת ניסיון ארוך שנים בדאגה לבריאות המטופלים ולשיפור אורח ואיכות חייהם", אומרת ואקד. "מאחר שבאסדרה החדשה שהחלה בשנת 2019 ע"י היק"ר, אין לחוות הגידול עוד אפשרות להדריך את המטופלים באופן ישיר וכעת ההדרכה נעשית ע"י איש צוות רפואי מומחה קנאביס, גייסו אותי לתפקיד מנהלת מחלקת בריאות הציבור בחברה".

להתאים זני קנאביס בסבלנות

במסגרת תפקידה אחראית איה מריאן ואקד הן על הקשר עם המטופלים והן על הקשר עם הצוותים הרפואיים. המקרה של עמי, מדובר בדוגמה קלאסית למקרה שהדרכה פשוטה הייתה מונעת את הבעיה.

הסבר על האופן בו פועל שמן קנאביס והדגשת העובדה שלעיתים חולפת יותר משעה עד שהקנאביס נספג במערכת העיכול ומתחיל להשפיע, תוך אזהרה על הסכנה בחריגה ממינון הטיפות – היה, כנראה, מונע את החוויה הלא נעימה.

"כשמדובר בחולים מהגיל השלישי או ילדים ההדרכה היא קריטית על מנת להגיע להשפעה מיטבית עם מינימום תופעות לוואי לא רצויות", מדגישה ואקד.

מעבר להדרכה שמעניקה למטופל כלים להתמודד עם תופעות לוואי מוכרות (למשל, אם בעקבות השימוש בקנאביס רפואי המטופל חווה חולשה עקב נפילת סוכר, מומלץ שישתה כוס מיץ או יאכל חטיף מתוק), יש להדרכת קנאביס רובד מורכב יותר הנוגע להתאמת זנים.

מאחר שכל מטופל מגיב לקנאביס הרפואי באופן אינדיבידואלי, התאמת זן, או פסיפס זנים הוא הליך שצריך לבצע בזהירות ובסבלנות.

איה מסבירה: "מומלץ לפחות שבוע לנסות את הזן, במינונים שונים, בהדרגה ולשים לב לזמני נטילה. את כל זה כדאי לעשות בליווי גורם מקצועי שמנהל יומן מעקב שהוא מפתח להצלחה של כל תהליך שמושתת על ניסוי וטעיה".

החלפת זני קנאביס בתדירות גבוהה – מה הבעייתיות?

אחת התופעות שפוגשים בשנים האחרונות בשוק הקנאביס הרפואי היא צרכנים שנוהגים להחליף זנים בתדירות גבוהה ולכן מתקשים לקיים רצף טיפולי אופטימלי.

"סבלנות היא כלל מפתח בטיפול בקנאביס רפואי", מזכירה איה מריאן ואקד. "השוק רווי בשלל זנים, ויש חשיבות להתאמתם ולהתוויה הרפואית. מטופל לא ממצה את הפוטנציאל של אותו זן רק משימוש אחד, ולזן צריך להסתגל.

"החלפה מהירה מייצרת תסכול אצל המטופל, ולכן את התהליך הזה חשוב לערוך לאט ובאופן יסודי וכאשר מוצאים זן שעובד טוב מומלץ לשמור על רצף טיפולי".

"לעיתים, לאחר תקופה עשויים לפתח עמידות כך שהזן לא משפיע כבעבר. למצב כזה יש פתרון כמו הפסקה לכמה ימים – שילוב עוד זן וגיוון, שינוי מינון אבל את כל זה מומלץ לעשות בליווי גורם מקצועי, ולשם כך אני פה בבטר", היא מסכמת.

קראו עוד:

Better-logo

חברת בטר היא מחברות גידול הקנאביס הרפואי הוותיקות והמוכרות בישראל, המספקת ללקוחותיה חווית קנאביס רפואי הטבעית והטהורה ביותר.

הצטרפו לקהילת בטר וקבלו ראשונים את כל המידע והעדכונים

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך