למה מתכוונים כשמדברים על קנאביס אורגני?

למה מתכוונים כשמדברים על קנאביס אורגני?

שיתוף:

קנאביס אורגני זה בטר

יש יתרונות רבים בצריכת קנאביס רפואי אורגני, אך כיוון שגידול שכזה כרוך באתגרים לוגיסטיים והשקעה כספית לא מבוטלת, מה גם שהתקן לגידול קנאביס אורגני בארץ טרם הוסדר, כמעט שלא מתקיים גידול אורגני של קנאביס רפואי בישראל. יוצאת מן הכלל בתחום זה היא חברת בטר, ששילבה שיטות גידול אורגניות מאז היווסדה, ובשנים האחרונות אף מקפידה לגדל קנאביס רפואי בדרך זו בלבד.

היתרון הגדול של חקלאות אורגנית אינו קשור למה שיש בצמח, אלא מה שאין בו – שאריות של דשנים כימיים וחומרי הדברה. בקנאביס רפואי נושא זה מקבל משנה תוקף.

נמרוד תירוש, האגרונום של חוות בטר, מסביר כי: "קנאביס רפואי משמש מטופלים רבים אשר מצבם הבריאותי והחיסוני ירוד, ולכן כל זיהום עשוי לסכן אותם בצורה ממשית. אין דרך לנקות שאריות של חומרי הדברה מהתפרחות. שלא כמו פירות או ירקות, שאותם ניתן בדרך כלל לשטוף או לקלף, בקנאביס זה בלתי אפשרי. לכן, הדרך הטובה ביותר למנוע שאריות כאלו היא להימנע לחלוטין משימוש בחומרי הדברה ודשנים".

קראו עוד:

האם ישראל מתקדמת לתקן אורגני?

חשוב לציין שלמרות שחברת בטר אימצה את עקרונות הגידול האורגני ומיישמת בחווה שיטות של גידול אורגני המקובלות בעולם כבר 13 שנים, למוצרי החברה אין עדיין "תו תקן אורגני", וזאת מהסיבה הפשוטה שתקן כזה עדיין לא הוסדר.

מדוע קנאביס רפואי נדרש לתקן נפרד מהתקן הכללי לגידול חקלאות אורגנית? התשובה מורכבת וקשורה לתקנות שמגדלי הקנאביס הרפואי מחויבים להן על פי חוק, כחלק מדרישות היק"ר (היחידה לקנאביס רפואי במשרד המבריאות) שחלקן עומדות בניגוד לתקן לגידול אורגני בכלל.

למשל, אחת המגבלות על מגדלי הקנאביס היא שהשתילות יתקיימו על גבי מצע מנותק וחדש, שלא נעשה בו שימוש קודם, זאת בזמן שעיקרון בסיסי בחקלאות אורגנית נוגע לשימוש בקרקע ושתילה באדמה. הבשורות הטובות, הן שבקרב הגורמים המקצועיים חלחלה המודעות ליתרונות של גידול קנאביס רפואי בשיטות אורגניות והיום מתבצע מאמץ לייצר תקן אורגני מקומי לקנאביס רפואי שיאפשר להחריג חלק מדרישות היק"ר.

הסטנדרט האורגני של בטר

כזכור, הרבה לפני שחלמו בישראל על 'תקן לגידול קנאביס רפואי' חוות בטר אימצה שיטות גידול אורגניות ומשווקת קנאביס רפואי שגודל בשיטות אורגניות בלבד.

תירוש: "אנחנו מעשירים בחווה את מצעי הגידול שלנו בקומפוסט אורגני איכותי ביותר, כדי לבסס אוכלוסייה מיקרוביאלית מגוונת ופעילה של פטריות וחיידקים. אלה, הפועלים בסימביוזה עם שורשי הצמח, מאפשרים התפתחות בריאה ועמידה של הצמח תוך קליטת חומרי הזנה מיטבית".

לדברי תירוש, "הוספת הקומפוסט נעשית לעיתים קרובות באופן ידני – עציץ-עציץ, תוך ערבוב המצע, כדי לטמון את הקומפוסט בעומק כך שלא יתייבש וכדי שישמור על חיוניותו. בנוסף, במהלך הגידול, אנו מעשירים את המצע בתמיסות נוזליות ותרכובות אחרות שמתחזקות את המיקרוביום של הקרקע, בנוסף לדשנים האורגניים הנוזליים שמוסיפים חומרי-הזנה עבור הצמחים".

אתגרים ייחודיים בגידול

לא במקרה חקלאים רבים ובתוכם מגדלי קנאביס רפואי, בוחרים בחקלאות מודרנית המבוססת על דשנים כימיים והדברה כימית. גידול אורגני דורש מומחיות והשקעה רבה יותר. "דשנים אורגניים הם קשים יותר ליישום מדשנים סינטטיים", מסביר תירוש.

"חישוב מידת הזמינות של היסודות עבור הצמחים הוא מסובך ותלוי בגורמים רבים שלעיתים לא ניתן למדוד אותם, ולכן הוא דורש מעקב וכיול מתמיד של ההרכבים. בנוסף, דשנים אורגניים הם פחות מזוקקים ומכילים יותר חומרים קשי-תמס, כך שהשימוש בהם מוביל ליותר סתימות במערכת ההשקיה. סתימה בטפטפת אחת יכולה להוביל להתייבשות של צמח גדול תוך יום או יומיים ועל כן נדרש מעקב רציף אחר מצב כל הצמחים בחווה, ועבודות תחזוקה.

"חלק גדול מאוד מזמנם של עובדי צוותי ההשקיה והגידול מוקדש, לכל אורך השנה, לעבודות תחזוקה כגון שטיפה, החלפה וניקוי של צינורות, מסננים וטפטפות. אנו פועלים תמיד למציאת פתרונות התייעלות ושיפור לקושי שהדישון האורגני מציב, וכמובן שהפתרון הקל היה לעבור לדישון קונבנציונאלי".

קנאביס אורגני. גידול מורכב

דרכי התמודדות עם מזיקים

אפשר לחלק את המזיקים שפוגעים בקנאביס לשתי קטגוריות עיקריות: מחלות שלרוב יגרמו על-ידי פטריות כמו עובש או קימחון; ופרוקי רגליים (חרקים) מזיקים כמו אש הטבק, כנימות ואקריות. הדרך להתמודד עם הפטריות היא באמצעות חומרים שמאושרים בחקלאות אורגנית ומבוססים על חומרים טבעיים שלא פוגעים בבני אדם ואילו עם המזיקים ממשפחת החרקים מתמודדים בחוות בטר באמצעות הדברה ביולוגית.

נמרוד תירוש מסביר: " אנחנו 'מגייסים' אורגניזמים מועילים – טורפים או טפילים טבעיים שמפוזרים בחממות בתכיפות גבוהה, כדי שיצמצמו את אוכלוסיות המזיקים ויימנעו את התפשטותם".

חלק אחר בפתרון שמסייע להימנע מהדברה קשור להקפדה על בידוד החלקות. "יש הקפדה רבה על סניטציה למניעת העברה של מזיקים מחממה לחממה באמצעות העובדים העוברים בין החממות", מוסיף תירוש.

"העובדים בחווה נדרשים להגיע מדי יום עם בגדים נקיים ובכל כניסה לחממת גידול ומגע עם צמחים נדרשים כולם ללבוש חלוקים ארוכים ולטבול את סוליות הנעליים בתמיסת חיטוי מיוחדת למנוע 'הסעה' של מחלות קרקע משטחים חקלאיים מחוץ לחווה".

לדבריו, "הקפדה זו מאפשרת לנו לגדל צמחי קנאביס נקיים מכימיקלים סינטטיים, אשר גדלים – ככל שהתקן הישראלי מאפשר – בצורה טבעית ובריאה. צמחים בריאים וחזקים מספקים יבול איכותי יותר והם עמידים באופן טבעי בפני מחלות ומזיקים".

כשחברת בטר קיבלה כהחלטה אסטרטגית לאמץ שיטות גידול אורגניות, אי שם בשנת 2014, אף אחד בישראל עוד לא חשב על 'תקן'. מי שעמדו לנגד עיניי החברה וממשיכים להוביל את בטר בכל החלטה ופיתוח חדש הם המטופלים לצד האמונה בקנאביס רפואי וביתרונות הריפוי של הטבע. אלו מולידים יום יום את ההבנה שמחובתנו לספק מוצרים איכותיים, מתקדמים ונקיים מכימיקליים על אף האתגרים שנמנו מעלה.

אין ספק שתקן לקנאביס אורגני בישראל ישדרג את איכות המוצרים הזמינים למטופלים, אך עד שזה יקרה, מטופלים שרוצים קנאביס רפואי מקומי שגודל בשיטות אורגניות, יוכלו למצוא את מבוקשם במגוון המוצרים של חברת בטר.

Better-logo

חברת בטר היא מחברות גידול הקנאביס הרפואי הוותיקות והמוכרות בישראל, המספקת ללקוחותיה חווית קנאביס רפואי הטבעית והטהורה ביותר.

הצטרפו לקהילת בטר וקבלו ראשונים את כל המידע והעדכונים

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך