המדע והשטח מאששים: קנאביס עשוי להקטין את סיבוכי מחלת הקרוהן

המדע והשטח מאששים: קנאביס עשוי להקטין את סיבוכי מחלת הקרוהן

שיתוף:

העובדה שקנאביס מקל על תסמינים כמו כאב, סטרס וכיווצים אצל חולי קרוהן אינה חדשה, אך מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מלמדים כי במקרה של מחלת קרוהן, הקנאביס הרפואי עשוי למלא תפקיד דרמטי ולהוביל לנסיגה קבועה במחלה, ולמנוע הופעת סיבוכים קשים האופייניים למחלה. המחקרים מאששים את מה שחשים יותר ויותר חולי קרוהן שטופלו בקנאביס רפואי, כתחליף לטיפול תרופתי, וחזרו לתפקוד רגיל.

מהי מחלת הקרוהן?

מחלת קרוהן היא מחלה דלקתית התוקפת את המעיים. יש לה מופעים שונים, אך כמעט בכל המקרים התסמינים כוללים כאבי בטן, שלשולים, חולשה וירידה חדה במשקל. קרוהן נחשבת למחלה כרונית שמרגע שהיא מתפרצת (מה שלרוב קורה בין סוף גיל העשרה לתחילת שנות השלושים), היא צפויה לחזור ולתקוף את החולה בפרקי זמן קצובים, ועם השנים להחמיר וליצור סיבוכים שעלולים להוביל לחסימת מעי שמחייבת ניתוח כריתת מעי.

הטיפולים הקונבנציונליים לא תמיד עוזרים

גם היום קיימים חלקים במנגנון הפעולה של מחלת קרוהן שהמחקר המדעי טרם פיצח. המענה שהרפואה הקונבנציונלית נותנת למחלה הוא חלקי בלבד, ומתמקד בשלבים של התפרצות המחלה. במקרים שכאלה, החולים מטופלים במגוון תרופות הכוללות בין היתר תרופות אנטיביוטיות, סטרואידים, אימורן ואפילו טיפולים ביולוגיים.

תרופות אחרות כמו ה-ASA-5 או הסולפזין מיועדות לחולי קרוהן ברמיסיה (תקופה בה המחלה בנסיגה) ויש להן יעילות מסוימת כטיפול מונע. הבעיה היא שלחלק מהתרופות שנוטלים חולי קרוהן יש תופעות לוואי לא פשוטות ושימוש ארוך טווח בהן עלול להעלות אצל מהמטופלים את הסיכון ללקות בסוגי סרטן מסוימים ולסבול מתופעות בריאותיות כמו אוסטאופורוזיס.

למרבה הצער יש לא מעט חולי קרוהן שגם אחרי טיפולים תרופתיים אגרסיביים ממשיכים לחוות התפרצויות וסיבוכים, כמו למשל המקרה של בר קמחי, צעירה בת 31 שבשנת 2009, בעת שירותה הצבאי, חוותה התפרצות חמורה ואובחנה כחולת קרוהן. בר עברה אשפוזים ארוכים, וטופלה ב-7 טיפולים תרופתיים שונים כולל טיפול בסטרואידים וטיפול בתרופות ביולוגיות אך ללא הועיל.

חזרה לתפקוד מלא בעזרת קנאביס רפואי

בר כבר הייתה מועמדת לניתוח כאשר גונבה לאוזניה שמועה שקנאביס רפואי יכול להועיל. בעולם מטופלים חולי קרוהן באמצעות קנאביס רפואי כבר למעלה משני עשורים, אבל בישראל חלקים בממסד הרפואי עדיין מגלים חשדנות כלפי הצמח ויכולותיו. אמנם מחלת קרוהן נמצאת ברשימת ההתוויות כמצב רפואי שמאפשר קבלת רשיון לטיפול בקאנביס, אך חולים רבים מופנים לטיפול זה רק אחרי ששאר האופציות התגלו כלא מספיק יעילות.

בר עצמה הגיעה לקנאביס הרפואי כסוג של מוצא אחרון ובמקרה שלה ההשפעות היו דרמטיות. היא מטופלת בקאנביס רפואי קרוב ל-6 שנים וכך היא מספרת: "לשמחתי היום איני מרגישה במחלה אלא רק בקשיים קלים של מערכת העיכול, שהקנאביס פותר באופן מיידי. מדהים אותי עד היום לחוות את זה בלי איזה שהן תופעות לוואי".

"זה לא מובן מאליו לחולה לשעבר שהיתה מקבלת תרופות עם סיכונים גבוהים להתפרצויות סרטן וכו׳, מסוגי תרופות כאלה ואחרות, למשל, אימורן. השימוש שלי הוא בצורת עישון של תפרחת וההשפעה היא מיידית ונעימה, מקלילה את הגוף ואת המיינד, ועושה לי טוב. כשהתחלתי להשתמש בקנאביס השינוי היה דרמטי, לאחר חצי שנה הפסקתי את השימוש בתרופות נוספות וכל מדדי הבדיקות שעשיתי הראו מגמת שיפור".

קנאביס רפואי בישראל - יצור כחול לבן

מחקרים מוכיחים: קאנביס מונע סיבוכי קרוהן

אם בעבר הגישה אל הקאנביס הרפואי הייתה כאל טיפול תומך, שמסייע להקלה על תסמינים כמו כאבים, חוסר תיאבון ומצב רוח ירוד, הרי במקרה של מחלת קרוהן ככל שמצטברות העדויות מהשטח ומהמחקר הרפואי, מסתמן שהקנאביס הולך הרבה יותר ורחוק.

מחקר חדש שפורסם בשנת 2019 בירחון הרפואי Digestive Diseases and Sciences, מצביע על כך שחולי קרוהן שטופלו בקאנביס רפואי צמצמו מאוד את הסיכוי לסיבוכים כמו חסימות מעי וניתוחי כריתת מעי. במסגרת המחקר נבחנו נתוני אשפוז של יותר מארבעים אלף חולי קרוהן, שמתוכם 615 חולים שמטופלים בקאנביס רפואי.

ניתוח הנתונים של חולים שטופלו בקנאביס רפואי העלה שבעוד בכלל המדגם 17.5% מהחולים סבלו מהיצרות של המעי, בקרב מטופלי הקאנביס המספר צנח ל-11.4%. למעשה בכל פרמטר שמעיד על סיבוכי הקרוהן כמו חסימות מעיים, צורך בעירויים, ימי אשפוז וכו', בקרב מטופלים של קאנביס רפואי המספרים היו נמוכים מאשר בכלל המדגם.

דוגמה בולטת במיוחד הייתה בירידה בצורך לבצע ניתוח כריתת מעי – בעוד שבכלל המדגם 7.9% מהחולים נזקקו להליך הכירורגי המורכב הזה, בקרב מטופלי הקאנביס המספר צנח לפחות מחצי ורק 3.7% מהחולים עברו את הפרוצדורה הזו.

בטר קשובה לחולי הקרוהן

נכון להיום יש בישראל למעלה מאלף חולי קרוהן שמטופלים בקאנביס רפואי, והעדויות מהשטח מעודדות. חלק מהמטופלים האלה, כמו בר קמחי, מטופלים באמצעות תוצרי הקאנביס של חברת בטר שמקפידה להישאר קשובה לצרכי המטופלים.

בר מסכמת את חווית השימוש בקנאביס רפואי להקלות במחלה: "אני זוכרת שהרופא שלי לא האמין שזה רק מהקנאביס. התנסתי בכמה וכמה סוגים של זנים, לא תמיד קל למצוא את הזן המתאים, אבל זה גם משתנה בהתאם לתקופות וליום וערב. היום אני משלבת בין סאטיבה לאינדיקה. אני אישית מאוד אוהבת את KK, זן אינדיקה קליל ונעים. מעבר לסגולות הקנאביס והשפעותיו על הגוף שלי, הקנאביס מאפשר לי לפתוח את הראש, משנה את אופן החשיבה, ואותי באופן אישי הוא פתח להבנה גבוהה שאם נוצרה מחלה בגוף שלי אז הגוף שלי יכול לרפא אותה. ואכן 6 שנים אחרי, עם קנאביס, אני ללא שום תופעות של מחלת קרוהן".

Better-logo

חברת בטר היא מחברות גידול הקנאביס הרפואי הוותיקות והמוכרות בישראל, המספקת ללקוחותיה חווית קנאביס רפואי הטבעית והטהורה ביותר.

הצטרפו לקהילת בטר וקבלו ראשונים את כל המידע והעדכונים

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך