תהליכי Curing – מדוע חשוב ליישן קנאביס

תהליכי Curing – מדוע חשוב ליישן קנאביס

שיתוף:

אחד הדברים שמאפיינים את תחום הקנאביס הרפואי בשנים האחרונות, הוא האופן שבו המגדלים והיצרנים המובילים מתייחסים למוצר. מושגים כמו 'טעם' ו'ארומה' הם חלק מכל דיון על קנאביס איכותי ואם בעבר השיח התמקד בעיקר בקנבינואידים, היום גם המחקר המדעי וגם השיח ברשתות שם דגש רב על הטרפנים שאחראים על הטעם והארומה.
גם המהלך החדש בתחום, שחברת בטר היא מהמבשרות שלו בישראל, מתכתב עם עולם הקולינריה. אנחנו מדברים על יישון קנאביס או כפי שההליך גם מכונה – Curing.

לנה איזילוב

יישון – השלב האחרון בתהליך ה-Post-Harvest

נהוג לחלק את תהליך ייצור הקנאביס לשני חלקים מרכזיים. החלק הראשון הוא החלק החקלאי. כלומר, כל הליך הגידול של הצמח משלב ההנבטה דרך כל מחזור הגידול של הצמח עד לתחילת הפריחה והגעה לשלב הקציר.

מרגע שהצמח סיים את מחזור הגידול ונקצר, מתחיל תהליך חדש ומאוד שונה שרק בסיומו התפרחת תיארז ותופץ לבתי המרקחת. התהליך הזה מכונה Post-Harvest ('אחרי הקציר'). בשנים האחרונות מתברר שלשלב ה- Post- Harvest יש השפעה דרמטית על איכות המוצר הסופי. מי שמנהלת את תחום ה- Post-Harvest בחברת בטר היא לנה איזילוב, שכבר 20 שנה עובדת בחברות חקלאיות, והצטרפה לבטר ב-2019.

לפי איזילוב, "התפרחת מוכנסת למתקן הייבוש. מדובר בחדר ייעודי, חדר חשוך עם מערכת בקרת אקלים שמאפשרת לנו לשלוט על הטמפרטורה והלחות. החומר ימצא בחדר הייבוש בין חמישה ימים לשבוע במהלכם התפרחת מאבדות בין 75-80% ממשקלם".

השלב הבא ב- Post-Harvest הוא שלב הטרימינג היבש, שבו מנקים את התפרחת משאריות עלים. עבור חלק ניכר מחברות הקנאביס תום שלב הטרימיניג הוא גם תום ה-Post-Harvest. בחברות מתקדמות כמו בטר, לפני שהחומר ייארז ויגיע לבית המרקחת הוא עובר יישון – Curing.

 

 

למה מומלץ ליישן קנאביס רפואי?

לתהליך היישון יש מספר מטרות שניכרות בתוצר הסופי. מבחינת בריאות המוצר וחיי המדף שלו, תפרחת שעברה יישון תהיה פחות חשופה לעובש שפוגע לא פעם בתוצרי הקנאביס לפני ואחרי שהם מגיעים למטופל. נוסף על כך, תפרחת שעברה יישון תהיה עשירה יותר בטעמים ופחות צורבת בשאיפה. זאת משום שבתהליך היישון הכלורופיל שנותר בתפרחת ויש לו טעם מריר, מתפרק ונעלם, וההתפרקות מאפשרת לטעמים ולארומה של הטרפנים לבוא לידי ביטוי.

"אנחנו בודקים את הלחות של התפרחת ולפיה אנחנו מחליטים כמה זמן נדרש ליישון", מספרת איזילוב. "מדובר בתהליך ייבוש איטי שלרוב ייקח כחודש. יישון מתבצע בהדרגה ולא במכה זה משחק עדין של שינוי ואיזון של טמפרטורות ותנאי לחות וזה דורש הרבה מאוד ניסוי וטעיה. בכל זן ואפילו בכל אצווה, עושים תהליך קצת אחר בהתאם לתכולת הלחות ההתחלתית של התפרחות, לדחיסות שלהן ולפרמטרים נוספים. המטרה לקבל תפרחות בלחות מאוזנת ואחידה- לא גבוהה מדי ולא נמוכה מדי.
תוך כדי התהליך מתקיימים גם תהליכים כימיים בתפרחות, המסייעים למצות את הפוטנציאל של THC ו-CBD של כל זן".

Better-logo

חברת בטר היא מחברות גידול הקנאביס הרפואי הוותיקות והמוכרות בישראל, המספקת ללקוחותיה חווית קנאביס רפואי הטבעית והטהורה ביותר.

הצטרפו לקהילת בטר וקבלו ראשונים את כל המידע והעדכונים

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך