קנאביס רפואי לטיפול בטרשת נפוצה – כך זה יכול לסייע לחולים

קנאביס רפואי לטיפול בטרשת נפוצה – כך זה יכול לסייע לחולים

שיתוף:

סקלרוזיס, טרשת נפוצה

טרשת נפוצה היא אחת המחלות האוטואימונית הנפוצות והקשות. במהלך המחלה, מערכת החיסון של הגוף תוקפת את רקמת המיאלין סביב תאי העצב, מהלך הגורם לתגובה דלקתית שפוגעת ביכולת של מערכת העצבים להעביר מסרים. התוצאה היא שורה של תסמינים הכוללת, בין היתר, כאבים, קושי בתנועה ועוויתות.

הרפואה המודרנית לא יודעת לתת מענה מלא למחלה. הבשורות הטובות: רבים מחולי הטרשת הנפוצה מגיבים טוב לטיפול בקנאביס ואפילו כבר קיימת תרופה מאושרת מבוססת קנאביס לטיפול בתסמיני המחלה.

טרשת נפוצה היא מחלה השייכת למשפחת המחלות האוטואימוניות. מדובר במחלה דלקתית שעל פי רוב הופכת למצב כרוני שאינו ניתן לריפוי מוחלט. הסיבות שמחוללות את המחלה אינן ברורות לחלוטין.

קרוב לוודאי שיש רקע גנטי, אך ייתכן שגם גורמים נוספים כמו עישון או מחסור בוויטמין D מהווים פקטור להופעת המחלה. בדרך כלל המחלה מתפרצת בין גיל 20 ל-40 והיא שכיחה הרבה יותר אצל נשים.

המחלה נושאת אופי גלי, כלומר יש בה הפוגות והתקפות. הטרשת פוגעת ברקמת המיאלין העוטפת את תאי העצב ובכך משבשת את היכולת שלהם להעביר מסרים. מאחר שהמחלה תוקפת אזורים שונים גם התסמינים שלה מגוונים ומשתנים בין חולה לחולה כמו גם בין התקף להתקף.

במקרים קשים המחלה מחריפה מהתקף להתקף וחלק מהפגיעות הנוירולוגיות עלולות להיות בלתי הפיכות. המחלה נוטה לפגוע במנגנון שיווי המשקל (חולים רבים סובלים מוורטיגו וסחרחורות), נוקשות בשרירים (ספסטיות), כאבי שרירים ובאותה נשימה גם חולשה בלתי מוסברת בשרירים. תסמינים נוספים הם תחושת עקצוץ בשרירים, רעידות, עוויתות ותחושת נימול.

יותר מעשרים שנה של טיפול בקנאביס רפואי

ההכרה שטיפול באמצעות קנאביס רפואי עשוי להקל על חולי טרשת נפוצה, אינה חדשה ויש בעולם ניסיון קליני מצטבר של למעלה מעשרים שנה בהרבה מאוד מדינות ובהרבה מאוד מרכזיים רפואיים.

סקרים שנעשו בקרב חולי טרשת נפוצה מלמדים שקיימת מודעות יחסית גבוהה בקרבם לקנאביס רפואי וכמחצית מחולי הטרשת מעידים שטיפול בקנאביס רפואי מקל עליהם בצורה כזו או אחרת. נוירולוגים שמטפלים בחולי טרשת נפוצה רואים בטיפול בקנאביס הרפואי תועלת בהתמודדות עם שני תסמינים עיקריים: כאבים וספסטיות.

בזמן התקף חולי טרשת נפוצה סובלים מכאב נוירופתי שקנאביס רפואי מתברר לא אחת כיעיל בהקלה עליו. תסמין נפוץ נוסף הוא הספסטיות, כלומר הנוקשות של השרירים שמלווה בכאבים ובקשיים בתנועה, יש דיווחים רבים חולים שמספרים שהקנאביס הרפואי מסייע להפיג חלק מהתחושה הספסטית וכבר יש כמה מחקרים קליניים שנותנים אינדיקציה דומה.

תרופה מבוססת קנאביס שאושרה לשימוש

למרות שחלק גדול מהממסד הרפואי כבר מכיר בתועלת הטיפולית של קנאביס רפואי, חברות התרופות פיתחו עד היום מעט מאוד תכשירים מבוססים קנאביס שאושרו לטיפול. אחת החריגות הבולטות בהקשר הזה היא תרופה בשם Nabiximols או כפי שהיא מוכרת יותר טוב בשמה המסחרי: סאטביקס.

מדובר בתרופה שנועדה להקלה על ספסטיות, שעברה את כל תהליכי המחקר והבקרה ואושרה לשימוש במספר מדינות ובכלל זה בריטניה, קנדה וישראל. סאטביקס היא תרסיס שנלקח בשאיפה דרך הפה, שהחומרים הפעילים בו הם THC ו-CBD. חשוב לציין שהמומחים עדיין חלוקים על יעילות התרופה, אך העובדה שהיא פותחה ומשווקת על-ידי חברות תרופות מובילות מתחום הפארמה המסורתית, מעידה על שינוי מגמה ביחס לקנאביס רפואי, בעיקר בנושא הטרשת הנפוצה.

הקלה על דיכאון וקשיי שינה

לצד טיפול בסאטביקס, הרוב המכריע של מטופלי קנאביס רפואי מעדיף לצרוך אותו בעישון ואידוי או באמצעות מיצוי שמן בבליעה. כאמור, הסיבה הרפואית המרכזית בגינה חולי טרשת נפוצה מקבלים רישיון לקנאביס היא הכאב הנוירופתי והספסטיות.

בפועל, קנאביס רפואי מסייע להרבה מטופלים שסובלים מטרשת נפוצה בקשת רחבה יותר בחיי היום יום. צריך לזכור שהמחלה הזו מלווה הרבה פעמים בדיכאון, בקשיי שינה ובבעיות במערכת העיכול. בכל האספקטים האלה קנאביס רפואי עשוי לסייע והעדויות שמגיעות אלינו מהמטופלים ומהרופאים בהחלט תומכות בהנחה הזו.

זני ומוצרי בטר שמתאימים לחולי טרשת נפוצה הניסיון המצטבר של חברת בטר מול מטופלי קנאביס רפואי שסובלים מטרשת נפוצה מצביע על כך שמבין זני ומוצרי בטר, הזנים שנותנים מענה טוב לצרכים של חולי טרשת נפוצה הם SUPPORT PK שמתאים לטיפול לילה ולהתמודדות עם כאב נוירופתי חריף ואילו לטיפול יום זן IMPACT LK לרוב יעשה את העבודה הכי מאוזנת (הקלה בתסמינים מבלי לפגוע בחדות והערנות).

בנוסף, בהמשך לחלק מאינדיקציות שעלו במחקרים שהזכרנו ההמלצה שלנו לחולי טרשת נפוצה היא לשלב גם טיפול בשמן CBD IMMUNE CB T1/C20 או HEAL MAN EL ELT1/C20.

אחרי שזה נאמר חשוב לזכור שלכל מטופל בקנאביס רפואי יש משתנים ספציפיים ולא מן הנמנע שחלק מחולי הטרשת שמטופלים באמצעות קנאביס רפואי ימצאו זנים ומוצרים שבאופן אישי מתאימים להם טוב יותר.

קראו עוד:

מקורות:

Better-logo

חברת בטר היא מחברות גידול הקנאביס הרפואי הוותיקות והמוכרות בישראל, המספקת ללקוחותיה חווית קנאביס רפואי הטבעית והטהורה ביותר.

הצטרפו לקהילת בטר וקבלו ראשונים את כל המידע והעדכונים

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך