אינדיקה – המדריך המלא של בטר

אינדיקה – המדריך המלא של בטר

שיתוף:

אינדיקה, המדריך למשתמש

את זני הקנאביס נהוג לחלק לקטגוריות של תתי המין סאטיבה ואינדיקה. מהו האינדיקה ומה כדאי לדעת על ההבחנה הבוטנית המקורית שלו, מול הגדרת המוצר בפועל

מחקרים גנטיים מצביעים על כך שצמח הקנאביס בוית לראשונה באזור מזרח סין של היום, מתישהו במהלך התקופה הניאוליתית (סביבות האלף העשירי לפנה"ס). מהביות הזה התפתחו הטיפוסים השונים של הצמח בהתאם לשימוש שלהם: סיבים (בדים וחבלים), מאכל ושימושים רפואיים, וטקסיים.

באופן עקרוני הקונצנזוס המדעי רואה בכל צמחי הקנאביס מין אחד שמחולק ל-3 תתי מינים: סאטיבה, אינדיקה ורודראליס. גישה נוספת גורסת שמדובר ב-3 מינים שונים מאותה משפחה.

בין אם מדובר ב-3 מינים או 3 תתי מינים, אין מחלוקת לגבי 3 המופעים האלה. הרודראליס פחות רלוונטי בגידול הקנאביס הרפואי המסחרי, לכן נשארנו עם הסאטיבה והאינדיקה שמבחינת השפעתם מייצגים את הזנים בעלי ההשפעה הממריצה והמעוררת (סאטיבה) וההשפעה המרגיעה והמרדימה (אינדיקה).  

צורה נמוכה ורחבה

ההנחה הרווחת שהזנים הראשונים שתורבתו היו זני הסאטיבה (משמעות השם סאטיבה היא תרבותי) בעלי המופע הגבוה והאצבעות (העלעלים) הצרות, והאינדיקה הוא כבר תולדה של השבחה.

נמרוד תירוש, האגרונום של חברת בטר, מסביר כי "האינדיקה הוא זן שנוצר תחת לחץ סלקטיבי לכיוון שימוש רפואי או פסיכו-אקטיבי. מקורו הוא ככל הנראה באזור צפון-הודו ופקיסטן, מכאן גם מקור השם, והוא מתאפיין בצורה נמוכה ורחבה (יחסית לסאטיבה) עם יותר התפצלויות בעלות "שלטון קודקודי חלש" שיוצרות צורת צימוח צפופה, תפרחות צפופות ועלעלים רחבים. היסטורית, אלה זנים שנוטים יותר לטיפוס THC גבוה."

הבחירה של תירוש לציין "היסטורית", אינה מקרית, כי בשלושים השנה האחרונות בהן הקנאביס הרפואי הפך לגידול חקלאי מסחרי, האבולוציה שלו עברה האצה מטורפת שבמידה רבה טשטשה את ההבחנות המסורתיות בין אינדיקה לסאטיבה.

קנאביס רפואי. עולם ומלואו
קנאביס רפואי. עולם ומלואו

ההתפתחות הראשונית – זני מורשת

מאז שבוית הקנאביס לראשונה, אי שם בתקופה הניאוליתית, ההתפתחות של הזנים הייתה איטית והגורם העיקרי שגרם לסלקציה הטבעית שלהם היה ההתאמה לתנאי האקלים והשטח. כך התפתחו הזנים שיודעים כזני Landrace או "זני מורשת".

זנים אלו נטו למופע סאטיבה/אינדיקה קלאסי. כאמור זני המורשת התפתחו באזור צפון הודו, פקיסטן ואפגניסטן בה עדיין אפשר לפגוש את זן המורשת המפורסם ביותר ממשפחת האינדיקה Afgaan Kush שרבים מזני האינדיקה המסחריים מבוססים עליו ובכלל זה ה-PK (Persian Kush או Purple Kush) של חברת בטר.

אלא שפיתוח הזנים המסחריים נעשה באמצעות הכלאות רבות, כך שהיום כמעט כל הזנים המסחריים נמצאים באופן כזה או אחר על הספקטרום ההיברידי, מה שמביא לתופעה אחרת – זנים שהם בעלי תכונות מעורבות. כך, לעיתים צמח במופע סאטיבה יהיה בעל תכונות רפואיות טיפוליות של אינדיקה ולהפך.

השפעה של אינדיקה

כמו שציינו, היום לא תמיד מוצאים הלימה בין המאפיינים הבוטניים מורפולוגיים (צורניים) של הצמח לאופן בו הוא משפיע. נציין כי יש קבוצה של חוקרים שסבורים שמבחינת ההשפעה הפסיכו-אקטיבית אין באמת חשיבות להבחנה בין אינדיקה וסאטיבה ושמדובר במיתוס.

ועדיין, קשה להתעלם מכך שבהרבה מקרים יש קורלציה בין המופע (אינדיקה או סאטיבה) לבין ההשפעה. לכן, ההנחה היא שלמרות שהחומר הפעיל שאחראי על עיקר הפעילות הפסיכו-אקטיבית בשני המופעים הוא THC, יש תמהיל שונה של טרפנים וקנבינואידים משניים שגוררים "אפקט פמליה" שונה, ומכאן גם השפעה שונה.

מי שמחפש חיזוק להנחה הזו יכול למצוא אותה בדמות הטרפן מירסין שנפוץ הרבה יותר במופעי האינדיקה, ויש חוקרים הקושרים אותו להשפעה המרגיעה והמרדימה של זנים מתת מין זה.

העובדה שזני האינדיקה מרגיעים ומרדימים (ולכן לרוב יומלצו כטיפול לילה) היא ידועה. אבל יש תכונות טיפוליות מרכזיות נוספות שמיוחסות לזנים אלה.

למשל, זני האינדיקה נחשבים גם כמאלחשי כאב חזקים ויעילים יותר (לכן אנשים שסובלים מכאבים חזקים בדרך כלל יטופלו באמצעות זנים אלו). בנוסף, לזנים אלה תחושת גוף מאוד נוכחת והם מאוד יעילים בהפחתת חרדה וזירוז שינה.

קנאביס - יעיל עבור כאבי גב

הבחנה בהתאם להשפעה

מאחר שעבור המטופל שרוכש בבית המרקחת מוצר מעובד בדמות תפרחת או מיצוי שמן, ההבחנות הבוטניות מורפולוגיות שקופות ולא רלוונטיות, ומאחר שלמרות הקורלציה בין המופע להשפעה יש גם יוצאים מהכלל – בענף הקנאביס הרפואי ההגדרה "סאטיבה" או "אינדיקה" מתייחסת להשפעה בפועל של הצמח ולא קשורה להבחנה הבוטנית שלו.

יש הטוענים שבמציאות שבה חלק ניכר מהגידולים הם היברידיים, אין משמעות להגדרות הרחבות של הזנים העיקריים, כי בפועל המוצרים הרבה יותר מגוונים. זה גם מה שמאפשר לכל מטופל למצוא את הזן המתאים לו.

עבור מי שבכל זאת מחפש זן אינדיקה קלאסי שגם מגיע משושלת של מורשת ידועה ומציג מאפיינים מורפולוגים מתאימים, וגם מספק השפעה קלאסית באופן יציב לכל אצווה, מומלץ להכיר את זן ה-PK של בטר, אחד מזני האינדיקה הוותיקים והחזקים בישראל. PK, הוא הפיתוח הישראלי של ה-Purple Kush וממותג בבטר תחת השם Persian Kush.

קראו עוד:

Better-logo

חברת בטר היא מחברות גידול הקנאביס הרפואי הוותיקות והמוכרות בישראל, המספקת ללקוחותיה חווית קנאביס רפואי הטבעית והטהורה ביותר.

הצטרפו לקהילת בטר וקבלו ראשונים את כל המידע והעדכונים

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך