"חיפשתי חברה שבאמת דואגת למטופלים שלה"

"חיפשתי חברה שבאמת דואגת למטופלים שלה"

שיתוף:

אחסון קנאביס וחשיבות הבנת השימוש

איה מריאן ואקד, מנהלת בריאות הציבור החדשה של חברת בטר, היא גם אחות אונקולוגית בהכשרתה וגם מטופלת בקנאביס רפואי. עובדות אלו הגדירו במידה רבה את המסע האישי שלה ואת הבחירה בתפקיד הנוכחי בחברת בטר, שעיקרו סיוע למטופלים

בטר היא אחת מחברות הקנאביס הרפואי הוותיקות בישראל, והיא מציגה קשת של מוצרים יציבים לרוחב הקטגוריה, אך מעבר למוצרים, מה שבאמת הופך את המותג "בטר" (Better) לראוי לשמו זה ההון האנושי של החברה.

מעבר להיותם אנשי מקצוע מעולים בתחומם, חלק ניכר מעובדי בטר רואים בעבודה בתחום הקנאביס הרפואי סוג של שליחות. דוגמה מאירת עיניים ל-DNA הזה אפשר לראות אצל מנהלת בריאות הציבור החדשה של בטר, איה מריאן ואקד.

ממטפלת למטופלת

איה בת 28 מחיפה, סיימה בהצטיינות תואר ראשון בסיעוד באוניברסיטה העברית אחריו המשיכה להתמחות באונקולוגיה. במשך ארבע שנים היא עבדה כאחות במחלקה אונקולוגית בבית החולים תל השומר.

בתקופה זו פגשה וסייעה למטופלים רבים בקנאביס רפואי, אך מתברר שהעניין שלה בקנאביס רפואי התחיל אפילו בשלב מוקדם יותר.

"בקנאביס רפואי נתקלתי עוד כשהייתי  בתיכון. חבר שלי חלה בסרטן ולאחר סבל רב הרופאים הציעו לו קנאביס רפואי על מנת לעזור לו לשרוד את תקופת הטיפולים וההקרנות. האירוע הזה וההשפעה החיובית של הקנאביס עליו נחרטו אצלי בזיכרון, ובערך בנקודת הזמן ההיא התחלתי להתעניין בנושא כדי להבין מה זה הצמח המופלא הזה ומה הן הסגולות הרפואיות שלו", מספרת ואקד.

העבודה כאחות אונקולוגית והטיפול בחולים שנעזרים בקנאביס רפואי העשירה מאוד את הידע של איה בתחום הקנאביס הרפואי, אך מה שבאמת הפך את הנושא למשהו שהוא בנפשה היה אירוע רפואי אישי שטלטל את חייה.

איה החלה לסבול מכאבים כרוניים עזים באזור הבטן. בירור רפואי ארוך הניב בסופו אבחון, באיחור של 12 שנים, וגילה שהיא סובלת ממחלה גניקולוגית דלקתית כרונית בשם אנדומטריוזיס, מחלה שעל פי הערכות אחת מכל עשר נשים סובלת ממנה.

אצל איה המחלה התחילה בכאבי וסת קשים שבמקרים מסוימים הובילו לעילפון, והתקדמו לכדי כאב כרוני באגן שהשפיע על איכות חייה. למרבה הצער לרפואה היום אין תשובה טובה למחלה שבמקרים רבים הופכת כרונית ומקשה מאוד על החולות בה לנהל אורח חיים תקין.

אחת הדרכים שהרפואה מציעה לחולות אנדומטריוזיס להתמודד עם הכאבים ותסמינים אחרים של המחלה היא באמצעות קנאביס רפואי. רצה הגורל וכך הפכה איה מריאן ואקד בעצמה למטופלת.

להגשים חלום ולעבוד בחברת בטר

העבודה כאחות אונקולוגית היא עבודה תובענית ושוחקת מבחינה פיזית ונפשית, במשמרות שהתארכו משמעותית בתקופת הקורונה. כשחלתה באנדומטריוזיס איה הבינה שהיא צריכה לעשות שינוי מקצועי למשרה פחות מאמצת פיזית.

"החלטתי להוריד עומס מהעבודה בבית החולים. חיפשתי פתרון תעסוקתי אחר. רציתי עבודה בתחום שמעניין אותי ואני מבינה בו וקנאביס רפואי התלבש בול", היא מספרת. "בשנים האחרונות חקרתי את הנושא לעומק – קראתי המון מאמרים, מחקרים וספרים בנושא, נכחתי בכנסים ואירועים מובילים בתחום, כמו כן הדרכתי וליוויתי מספר רב של מטופלים. זה היה רק טבעי שבנסיבות האלה, אחרי שהפכתי מטופלת בעצמי, שאנסה למצוא משרה בתחום הקנאביס הרפואי".

נחושה למצוא תפקיד שבו תוכל להשתמש בידע ובניסיון המעשי שצברה, איה מהר מאוד התבייתה על חברת בטר. "כמטופלת יצא לי להכיר את מוצרי החברה ולהתחבר לנישה שלה, בטר בולטת בתרומתה לקידום קנאביס לצרכים רפואיים, בזכות שימוש בשיטות גידול טבעיות ונקיות מכימיקלים המתחשבות בסביבה ובבריאות, בהשבחה מתמדת של זנים, ובהשתתפות פעילה במחקרים רפואיים וחקלאיים פורצי דרך.

"שלחתי מיילים נחושים עם קו"ח לבעלי תפקידים בבטר כדי שיזמינו אותי לריאיון וזה מה שקרה. חיפשתי חברה שבאמת דואגת למטופלים שלה, והנה מצאתי".

קשר עם מנהלי המחלקות והדרכה למטופלים

למרות שאיה החלה לעבוד בחברת בטר רק לפני חודשיים, ניכר שמהר מאוד היא נכנסה לעניינים והתחילה להפיח חיים חדשים בתפקיד.

"מאחר שבאסדרה החדשה שהחלה בשנת 2019 על ידי היק"ר, אין לחוות הגידול עוד אפשרות להדריך את המטופלים באופן ישיר וכעת ההדרכה נעשית על ידי איש צוות רפואי מומחה קנאביס, גייסו אותי כאחות מוסמכת בעלת התמחות באונקולוגיה שבקרוב מסיימת קורס קנאביס רפואי בתל השומר".

"במסגרת התפקיד אני שומרת על קשר מתמיד עם מטופלים ועם מנהלי מחלקות בבתי חולים ובקהילה. אני אחראית על הדרכה וליווי המטופלים ובני משפחתם – מתאימה זנים, מסבירה על אופן השימוש בקנאביס, עוקבת אחר יעילות הטיפול, ובנוסף מבצעת הדרכות לרוקחים ורופאים כדי שיוכלו לתת מענה אופטימלי למטופלים".

לקריאה נוספת – איך להשתמש בשמן קנאביס?

איה מדגישה שלמרות שבשל האסדרה החדשה היא הגורם המקצועי שעמו מתקיים הקשר הישיר בין המטופלים והרופאים לחברה, העבודה שלה נשענת על הידע המקצועי והניסיון הרב שנצבר בחברה – "אני מתאמת טיפול אישי הנשען על ממצאי מחקרים קליניים, ידע רפואי וכמובן ניסיון של אלפי מטופלים מנתונים שנאגרו במהלך השנים בבטר עוד לפני האסדרה החדשה בה היה לחברה קשר ישיר יותר עם המטופלים. למשל הניסיון הייחודי בטיפול בילדים אוטיסטים או בילדים שסובלים מאפילפסיה", היא מסבירה.

קנאביס לצורך רפואי. ומה עושים עכשיו?

הדרכה והיזון חוזר מהשטח

"ההדרכה כוללת התאמת זנים ומינון והסבר על אופן השימוש. אני גם זו שעוקבת אחר השימוש ויעילות הטיפול, כולל פניות יזומות למטופלים כדי לשמוע מהם, ואני הכתובת כאשר עולות בעיות ותופעות לוואי. לעיתים ההדרכה היא גם לבני המשפחה, למשל אם המטופל הוא ילד צריך להדריך את ההורים ואם זה מבוגר מהגיל השלישי צריך להדריך את המטפל ואת בני המשפחה".

פן אחר בעבודה של איה הוא הדרכת קנאביס לצוותים רפואיים. "אני גם מבצעת הדרכות לרופאים ורוקחים, פרטנית ובייעוץ טלפוני. בדיוק פנה אלי רופא ורצה להתייעץ לגבי התאמת זן ומינון לחולה שסובל ממחלת קרוהן. בייעוץ פרטני אני גם אוודא שהטיפול לא מתנגש עם תרופות אחרות שהמטופלים נוטלים. למשל CBD עלול להתנגש עם תרופות מדללי דם ולהשפיע על הפעילות שלהם".

היותה של איה אשת קשר וגשר המחבר בין הצוותים הרפואיים, המטופלים והחברה, שמה אותה בצומת מאוד חשוב בבטר, כי היא הגורם שדרכו הרבה פעמים יעבור ההיזון החוזר מהשטח לגורמים המקצועיים במחלקות השונות. "אני מעבירה את התגובות לגורמים המקצועיים בחווה, אם יש תלונות או חוויה לא טובה ממוצר כזה או אחר". 

איה מסכמת "יש לי ראש יזמי אז אני כבר מנסה ליזום שיתופי פעולה עם רופאים ואחיות מובילים בתחום הקנאביס הרפואי כדי לקדם ידע בקרב אנשי צוות רפואי. אמנם רק התחלתי, אך אני זוכה לחופש ואמון, ואני מאוד מרוצה" .

קראו עוד:

Better-logo

חברת בטר היא מחברות גידול הקנאביס הרפואי הוותיקות והמוכרות בישראל, המספקת ללקוחותיה חווית קנאביס רפואי הטבעית והטהורה ביותר.

הצטרפו לקהילת בטר וקבלו ראשונים את כל המידע והעדכונים

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך